Робота вихователя групи продовженого дня в умовах дистанційного навчання
У посадових обов’язках вихователя ГПД, складених відповідно до тарифно-кваліфікаційної характеристики вихователя, зазначено, що він має планувати, організовувати й здійснювати виховання учнів. Під час планування роботи вихователю групи продовженого дня необхідно враховувати вікові особливості дітей, їхній розумовий, моральний, естетичний, фізичний, духовний розвиток. А як це зробити під час дистанційного навчання?
Досвід вихователів, перед якими постало це питання, показав, що найголовніше — чітко визначити пріоритети в такій роботі та встановити графік у межах педагогічного навантаження, яке складає 30 годин на тиждень, тобто по 6 годин щоденно.
На початку кожного навчального року вихователь ГПД разом із класним керівником окреслює певні напрями роботи з вихованцями, які мають бути збережені й на час дистанційного навчання. При цьому слід враховувати рівень знань і вихованості учнів, їх вікові інтереси, передбачати різноманітність заходів, не втрачаючи їх систематичності, базуючись на їх до цільності та спрямуванні на формування життєвих компетенцій учнів початкових класів.
Складаючи будь-який план роботи під час дистанційного навчання, необхідно враховувати:
• відзначення видатних подій і свят;
• вивчення традицій, звичаїв і обрядів, національної спадщини українського народу;
• вивчення правових питань;
• вивчення економічних і екологічних питань;
• трудові рейди й заходи;
• вивчення питань культури поведінки;
• віртуальні екскурсії в театр, на природу;
• створення домашньої бібліотечки;
• охорону здоров’я, шляхи запобігання поширення інфекційних хвороб;
• онлайн-змагання, конкурси, виставки (з попереднім обговоренням із батьками про час, формат онлайн-зустрічі та представленням кінцевого результату (портфоліо учня);
• повторення правил пожежної безпеки та поведінки на вулиці під час карантину;
• вивчення правил техніки безпеки в побуті.
Вихователь має щодня створювати робочий план, який оформлюється у довільній формі.
Зараз існує багато освітніх платформ, сайтів, програм, які можуть у повній мірі забезпечити інформаційний, технологічний, естетичний, творчий, здоров’язбережувальний, ді-яльнісно-практичний напрям роботи вихователя. Вихователі ГПД відзначили багато ресурсів, що вирізняються актуальністю, глибиною та різноманітністю, серед них:
• https://vseosvita.ua/library — бібліотека матеріалів для вчителів та вихователів ГПД;
• https://nus.org.ua/articles/ — освітня платформа «Нова українська школа». Статті про організацію дистанційного навчання;
• https://naurok.com.ua/biblioteka — освітній проект «На урок», бібліотека розробок;
• https://qrgo.page.link/j9vNR — НУШ для вчителя;
• https://qrgo.page.link/C78tZ — віртуальна школа;
• https://www.YouTube.com/user/9yotubemult/channels — добірка мультфільмів для дітей;
• https://qrgo.page.link/sX3jS — сім YouTube-каналів для дітей на кожен день тижня.
Головне завдання вихователя під час дистанційного навчання — це створення атмосфери взаєморозуміння, взаємовиручки, поваги та любові; самореалізація кожної дитини в умовах обмеженої можливості звертатися до вихователя безпосередньо. Дуже важливо у цей час допомогти батькам організувати найсприятливіші умови для навчання та відпочинку молодших школярів, акцентуючи увагу на збереженні достатньої працездатності, раціонального використання часу, дотримання правильного режиму навчальної діяльності. Формувати у дітей: дисциплінованість, охайність, організованість, самоконтроль. Спонукати батьків так побудувати спілкування зі своїми дітьми, щоб воно сприяло формуванню наполегливості й організованості в ігровій, трудовій, художньо-продуктивній та навчальній діяльностях. Підказати, як краще встановити стосунки реальної взаємодопомоги, координації дій, розподілу обов’язків.
Вихователь ГПД під час дистанційного навчання залишається порадником, помічником, консультантом для дітей і батьків. Його допомога неоціненна. Бажаємо всім вихователям успіхів у їх благородній справі!